You are currently viewing גהי – למה בריא כל כך?

גהי – למה בריא כל כך?

יש דבר כזה חמאה בריאה! מדובר בחמאה שנקראת גהי והיא נפוצה מאד במטבח ההודי. כדי ליצור אותה מבצעים תהליך פשוט של חימום חמאה מבלי להגיע לרתיחה. מסירים את הקצף שנוצר על פני החמאה שוב ושוב עד שנותר רק נוזל צלול. נוזל זה הוא בעצם חמאה מזוקקת שנקראת 'גהי'. את אותה חמאה מזוקקת פוגשים גם במטבח הערבי תחת השם סמנה ובמטבח האתיופי.

איך משתמשים בגהי?

לגהי גוון זהוב צלול והוא נשמר לזמן ארוך, אך מבחינת נוחות השימוש הוא דומה יותר לשמן. כאשר מאחסנים אותו במקרר הגהי יתקשה בדומה לחמאה. כאשר מניחים אותו בטמפרטורת החדר הוא יישאר נוזלי בדומה לשמן. מכיוון שהתהליך מזקק מן החמאה את כל מוצקי החלב, המוצר שמתקבל מתאים לרגישים ללקטוז ולכל מי שנמנע מחלב ותוצריו. הגהי עמיד יותר מכל שמן אחר בתהליך טיגון ארוך ומכיוון שכך הוא אינו מתחמצן בקלות והופך לרעיל כפי שקורה לסוגי שמן אחרים – ובמיוחד שמן זית מכבישה קרה –בטמפרטורות נמוכות יותר.

אפשר להשתמש בגהי בכל מתכון הדורש שמן, ובין השאר הוא מתאים מאד לאפיית עוגות ועוגיות. לגהי טעם אגוזי מעט והוא מעניק לאוכל טעם וניחוח של חמאה. מומלץ לעשות שימוש בגהי במקום במרגרינה אשר מכילה שפע שומני טרנס ומזיקה לבריאות. למעשה, לפי הרפואה ההודית מומלץ להשתמש בגהי בכל ארוחה וארוחה ובאופן יומיומי. שומרי המסורת צריכים לזכור שלמרות תהליך הזיקוק הגהי נוצר ממקור חלבי ונחשב כמאכל חלבי. כדאי לדעת שניתן למרוח את הגהי כמזור לאדמומיות או יובש בעור.

גהי ברפואה המסורתית והטבעית

הרפואה ההודית, אשר נקראת גם רפואה איורוודית, מייחסת לגהי תכונות חיוביות רבות וביניהן: הזנה, חיזוק, שיפור הזיכרון והקול. לפי הרפואה ההודית אכילת הגהי תומכת בפעילות הכבד, מערכת העיכול, מערכת העצבים והמוח ותורמת לאריכות ימים. בשילוב כורכום הגהי יכול לשמש להקלה על שיעול. גהי בן 10 שנים אשגהיר שינה את צבעו וריחו עשוי לסייע לדלקות שונות. גהי בן 100 שנה מתאים למשיחה על העור ולטיפול בכאבים שונים ורבים. בתימן נהגו להשקות תינוקות בגהי – אשר כונה, כאמור, סמנה – באופן יומיומי ולעסות את גופם בגהי מתוך אמונה שהחומר יחזק את המערכת החיסונית וישפר את תהליכי הגדילה. בנוסף, יוצאי תימן נהגו למהול את הגהי בחילבה אשר גם לה מיוחסות תכונות מבריאות רבות. אמונות אלו אינן מגובות במחקרים אך הן משמשות עד עצם היום הזה מיליוני אנשים כדי לשמור על בריאותם ולטפל בפגעי בריאות על בסיס יומיומי.

גהי בעולם המערבי

הרפואה המערבית אינה ממליצה באופן מיוחד על הגהי, אך למרות זאת מחקרים שהתחילו להיעשות מגלים סימנים מבטיחים. כאשר הגהי נבדק מחקרית על חולדות נמצא שהייתה לו השפעה טובה על מדדי כולסטרול בדם בהשפעה לחולדות שהוזנו בשמן בוטנים. בנוסף החולדות הפגינו ממצאים חיוביים של פעילות נוגדת דלקת ואלרגיה.