You are currently viewing מה חשוב לדעת לפני שמזמינים אוכל אסייתי כשר?

מה חשוב לדעת לפני שמזמינים אוכל אסייתי כשר?

אוכל אסייתי כשר במהלך טיול במזרח הרחוק עשוי להיות עניין מסובך. זאת, מאחר שגם מה שנראה כשר דוגמת מנת ירקות פשוטה, עשוי לכלול רכיבים שלא מוכרים לכם. ייתכן שחלקם בשריים וייתכן שאחרים חלביים ולכו תדעו מה עוד יש שם בפועל. תעודת כשרות בוודאי שאין. אבל כאן בישראל? מיטב מטעמי המזרח הרחוק מגיעים אליכם, פלוס בטחון לגבי הכשרות! בכל זאת, יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמזמינים:

פרטי הכשרות

מהיבט הכשרות, כדאי לשים לב לנקודות הבאות:

  • לדעת איזו כשרות אתם מחפשים – כשר? כשר למהדרין? אם אתם מזמינים עבור כמה אנשים שומרי כשרות, ייתכן ששיקולים אלה שונים אצל חלקם. כך שתצטרכו למצוא את הפתרון שיתאים לכולם. 
  • מאיזה גוף כשרות מתאים לכם – הרבנות? או גופי הבד"ץ למיניהם, דוגמת בד"ץ בית יוסף? לרוב, הבד"צים מכוונים לרמת כשרות גבוהה יותר.
  • לבדוק את תעודת הכשרות – אם הדבר חשוב לכם במיוחד, תוכלו גם לוודא את פרטי תעודת הכשרות. בהגעה למסעדה עצמה או בשיחה טלפונית, תוכלו לברר אם התעודה בתוקף. על התעודה אמורים להיות מוצגים גם חתימת הרבנות וכמובן פרטי העסק הנכונים.
  • לשאול אם לא בטוחים – ייתכן שאתם לא בטוחים לגבי רכיבי מנה מסוימת בתפריט או אופן הכנתה, וזה חשוב לכם. בין אם הדבר משמעותי עבורכם מהיבט כשרות או היבט אחר, כדאי לשאול. אתם עשויים להיות מופתעים ולטובה. לשם ההמחשה: מאכל הסושי מתקשר מייד לכמה רכיבים, כולל פירות ים שונים. אלא שחשוב לקחת בחשבון, שניתן להכין אותו במגוון רחב מאוד של שילובי רכיבים. תודות לכך, תוכלו למשל להזמין סושי בשרי, סושי חלבי או סושי פרווה!  

איך נדע שהמקום מוכר אוכל אסייאתי כשר מלבד תעודת הכשר?

תעודת כשרות, מכל סוג שהוא, מספקת רק תמונה כללית לגבי המסעדה. האם חשוב לכם לברר היבטים דתיים נוספים מעבר לכך? למשל, האם המקום פועל בשבת? ראשית, אם ישנה תעודת כשרות של הרבנות הראשית, זו גם אינדיקציה לכך שהמקום לא עובד בשבת. אך לעתים ניתן ועדיף לברר נקודות כאלה ישירות, באתר המסעדה או בשיחה איתם.

אגב, מה לגבי מצב של מסעדה כשרה וטבח גוי? למעשה, נקודה זו היא דווקא כן חלק מהכשרות שנבדקת רשמית ומתבטאת בתעודה. כפי שניתן לנחש, גם לגבי נקודה זו יש דעות שונות. אבל בפועל, לפי ההלכה, הכלל הבסיסי הוא שמותר טבח גוי, כל עוד יהודי מדליק את האש ומניח עליה את הסירים.

מה לגבי הצורך בחימום המזון, בהקשר שבת? גם כאן תסייע לכם רבגוניות המזון האסייתי. חלק מהמנות שלו, דוגמת סושי, לא דורשות חימום. 

יושבים לאכול

לאור הביקוש הרב לכך, לא חסר בארץ אוכל אסייתי כשר. כך שבסופו של דבר, סביר שתמצאו די מהר מסעדה אסייתית כשרה כלבבכם. זאת, כולל אפשרות של משלוחים, שתוכלו להזמין אליכם. זה הזמן לבדוק את התפריט, מכל ההיבטים הנוספים – האם זה טעים? בריא? לא משמין? התשובות על כל אלה אגב, עשויות להיות חיוביות בהחלט. אם אינכם מכירים עדיין את המטבח האסייתי, תופתעו לטובה ממגוון האפשרויות הרחב. הדבר מתבטא בין השאר ברכיבי המזון. על אילו רכיבים אתם חושבים, כאשר מדובר במזון מארצות אסיה? חשבתם כמובן על אורז או שתיזכרו בדוגמה זו בתוך כמה שניות. ישנם אכן כמה רכיבי מזון מרכזיים מאוד כאלה, אך מעבר להם, עושר המרכיבים שבשימוש פשוט עצום. כמו כן, מרכיבים מרכזיים כמו אורז, ניתנים להכנה במטבח האסייתי במגוון מפתיע של דרכים.