You are currently viewing לגזור ולשמור – מאכלים שמחזקים את השיניים
Woman smile

לגזור ולשמור – מאכלים שמחזקים את השיניים

Woman smile

תזונה נכונה כוללת שורה ארוכה של הרגלים התקפים לגבי נטילת מזון, שתייה, סדר ותזמון. את ההשפעות של התזונה ניתן לראות בהיבטים רבים בחיים, ובין היתר גם באופן בריאותי. תזונה דנטאלית לדוגמא מוכיחה, כי יש מאכלים שמחזקים את השיניים. מטרתה העיקרית של התזונה הזו היא לשמור על בריאות חלל הפה לאורך זמן, מבלי לפגוע בהרגלי האכילה או באיכות החיים. התזונה מבוססת על מזון ושתיה שאינם תורמים להתפתחות עששת או דלקת חניכיים, אך היא גם תורמת לחיזוק רקמת השן.

מתי כדאי להתחיל עם תזונה דנטאלית?

מאכלים שמחזקים את השיניים רלוונטיים עבור כל הגילאים. אין צורך להמתין עד תחילת טיפולי שיניים בגיל 11 על מנת לשפר את הרגלי התזונה, בעיקר כאשר יש כל כך הרבה מאכלים זמינים ובריאים. בנוסף, כדאי לזכור מספר כללי מפתח הקובעים מהם הרגלי אכילה נכונים מבחינה דנטאלית:

–          הפחתה בכמות הפחמימות בארוחה ובין ארוחות

–          אכילת מזון עשיר בסידן, פלואוריד, מינרלים וויטמינים

–          צחצוח שיניים למניעת עלייה ברמת החומציות

ההמלצה העיקרית לגבי שמירה על בריאות השיניים היא לשים לב לכמויות הסידן. קטניות כהות יכולות לחזק את השיניים, בעוד מאכלי ים כמו דגים, אצות ופרות ים עשויים לעזור בהתמודדות עם כאבי שיניים. מוצרי חלב מכילים חומצה לקטית המסייעים במניעת ריקבון של השיניים לאורך זמן, כאשר לצידם ניתן לשלב את המזונות הבאים שעשירים גם הם בסידן:

–          טחינה

–          תאנים מיובשות

–          ברוקולי

–          כרוב

אכילת מזונות פריכים נחשבת מצוינת עבור השיניים. עדיף להימנע מפריכות המאפיינת רק צ'יפס או מזון מטוגן, ולהעדיף פירות וירקות כמו גזרים, תפוחים וסלרי. מאכלים אלו יכולים להיות קשים עבור מערכות שיניים של ילדים ומבוגרים, אולם כדאי להתמיד בהם. הם משפשפים את השיניים, וכך מסייעים בהסרת פלאק המצטבר עליהן.

מה הקשר בין רוק לבין בריאות השיניים?

פעולת הלעיסה לבדה הכרחית לצורך שמירה על השיניים. באופן הזה אפשר להתייחס אפילו אל מסטיקים כמאכלים שמחזקים את השיניים, כל עוד הם אינם מכילים סוכר. לעיסה מעוררת ייצור של רוק, המהווה הגנה טבעית מפני היווצרות פלאק. עוד תורם הרוק לשטיפה של הכתמים הנוצרים על השיניים כתוצאה מאכילה ושתייה. הרוק מגן על השיניים והפה בדרכים נוספות ויעילות מאוד. ראשית, הוא שוטף את שאריות המזון מתוך חלל הפה ובין השיניים, מנטרל את החיידקים שנמצאים בפלאק, ויכול להתגבש מחדש, כדי להגן על השיניים מפני ריקבון בשלבים המוקדמים של התפתחות השן. מעבר לכך, מחקרים מראים, כי הרוק מגן על הפה מזיהומים, ולכן הוא חיוני לבריאותנו.

לסיכום, מאכלים שמחזקים את השיניים הם תוצאה של הרגלי אכילה ותזונה נכונים. יש להכיר את המאכלים הללו, להוסיף אותם אל התפריט, ולא לשכוח לצחצח שיניים ולבקר אצל רופא שיניים לעיתים קרובות.

כתיבת תגובה